Wat is het verschil tussen een business coach en ondernemerscoach?

Deze vraag kreeg ik, dus ben er even ingedoken om het goed op papier te zetten. Beide coaches richten zich op het helpen van ondernemers bij het behalen van hun zakelijke doelen en het verbeteren van hun prestaties. Er zijn inmiddels nogal wat business coaches en ondernemerscoaches. Het is geen beschermd beroep, hierdoor zie je dat velen zich business coach of ondernemerscoach noemen. Jammer genoeg is er een neiging dat er een wildgroei ontstaat aan coaches. Wel bestaat er een beroepsvereniging voor coaches die controleert of je goed opgeleid bent als je je bij hen aansluit, de NOBCO.

Als je al bereid bent om als ondernemer support in te roepen, hoe maak je dan de juiste keuze? Er zijn echter wel verschillen tussen een business coach en een ondernemerscoach, in mijn optiek. Ik heb er wat onderzoek naar gedaan en deze definities hield ik hieraan over;

Businesscoach

De term “business coach” komt oorspronkelijk uit de Verenigde Staten en is ontstaan in de jaren 80. Het idee achter het concept was om de ervaring en expertise van sportcoaches toe te passen op het bedrijfsleven, om individuen en organisaties te helpen hun doelen te bereiken en te verbeteren in hun prestaties.

Een business coach is meestal gericht op het verbeteren van de prestaties van een bedrijf. In zo’n geval brengt business coach processen, tools en concepten om de ontwikkeling van teams en de organisatie te vergemakkelijken. Vaak heeft het te maken met bedrijfsmatige processen en is gericht op het bereiken van doelen en meetbare bedrijfsresultaten. Dit kan betrekking hebben op zaken als strategie, marketing, verkoop, financiën en operationele processen.

Op dit moment zie je veel (high-end) business coaches, die zicht vooral richten op zelfstandig (beginnende) ondernemers. Ze leren er volgens een bepaald format te werken, hoe je kunt groeien in omzet. Hun aanbod is vaak een (online) programma wat voor een aanzienlijk bedrag wordt aangeboden soms zelfs met de belofte dat je enorm gaat verdienen na het afronden van een programma. Hierdoor ontstaan er veel programma’s die op elkaar lijken. Soms met een specifieke focus op bijvoorbeeld social media of financiën.

Ondernemerscoach

Een ondernemerscoach richt zich specifiek op het begeleiden en ondersteunen van ondernemers bij het ontwikkelen van hun ondernemersvaardigheden en persoonlijke ontwikkeling om de volgende stap te gaan zetten richting groei van de onderneming. De ondernemerscoach kijkt zowel naar de persoonlijke- als zakelijke belemmeringen die een ondernemer kent. 

En dan zijn er succesvolle ondernemers die graag hun succes in een specifiek vakgebied met je willen delen. Of diegene die een goede bedrijfskundig of commerciële opleiding hebben en vanuit hun opleiding en opgedane ervaringen veel inzicht hebben in hoe bedrijven kunnen groeien. Hun leerweg of sleutel tot succes is dan inspiratie voor een methode. Die methode leren ze je. Dit kan goed werken als je bijvoorbeeld in dezelfde branche je onderneming hebt of als je eenzelfde type mens bent met dezelfde waarden. Altijd fijn om te leren van een andermans ervaring.

Consultancy en mentoring

Bovenstaande kan wel snel nijgen naar consultancy of mentoring. Maar wat is dat dan? Consultancy is gericht op het bieden van gespecialiseerde expertise op een specifiek gebied van het bedrijfsleven. Consultants bieden advies en aanbevelingen voor hoe een bedrijf kan verbeteren op gebieden zoals marketing, financiën, IT, HR en andere gebieden. Mentorschap is gericht op het bieden van begeleiding en advies aan beginnende ondernemers door ervaren en succesvolle ondernemers. Mentoren delen hun eigen ervaringen en bieden begeleiding en advies om beginnende ondernemers te helpen bij het navigeren door de uitdagingen van het opstarten van een bedrijf.

Werkwijze

In de praktijk overlappen de rollen van de business coach en ondernemerscoach elkaar vaak en kunnen de termen door elkaar worden gebruikt. Wel zie je zowel bij zowel de ondernemerscoach als business coach verschillende manieren van coaching, namelijk:

Inzicht verwerven in je eigen stijl van ondernemen versus het leren van een (succesvolle) methode. En maatwerk voor de individuele ondernemers versus een min of meer vast programma en vaak met groepsonderdelen waar je kunt leren van andere ondernemers.

En dan is er nog de focus op financiële groei van je onderneming of de focus op groei van jou als ondernemer/mens.

Kortom keuze te over. Elke benadering heeft zijn eigen unieke voordelen en kan geschikt zijn voor verschillende soorten ondernemers en bedrijven. Bij twijfel is maatwerk vaak een betere keuze. Er is dan meer vrijheid om onderwerpen aan te snijden die op dat moment beter bij jou en je onderneming passen. Soms gaat het over jou als ondernemer en hoe jij je keuzes maakt, soms kan het ook iets specifieks zakelijks zijn wat op dat moment in jouw onderneming naar bovenkomt. Veelal betekent dat je dan ook kiest voor 1 op 1 coaching. Het is belangrijk om te begrijpen welke specifieke vaardigheden en expertise een coach biedt voordat je beslist welke coach het beste bij jouw specifieke behoeften past. Om de beste keuze te kunnen maken is het belangrijk om goed voor ogen te hebben wat jij nu zoekt als mens en voor je onderneming. 

Wat ik dan ben? 

Misschien las je het al een beetje tussen de regels door. Ik heb er voor gekozen om mijzelf ‘ondernemerscoach’ te noemen. Deze term past mij beter dan business coach. Ondernemerscoach geeft voor mij mijn nuchtere aanpak weer met meer aandacht voor de ondernemer zelf. Ik geloof in maatwerk voor mensen. Ik werk dus 1 op 1 en niet met een vaststaande methode maar met aandacht voor jou als ondernemer en welke keuzes jij als ondernemer kunt maken. Immers hoe steviger jij in je rol als ondernemer staat, hoe steviger jij je onderneming succesvol kunt laten opereren. Simpel, je onderneming is niets anders dan het resultaat van keuzes die je als ondernemer maakt.

Maar goed, hoe maak je dan de keuze voor een coach? Met de meest coaches kun je vrijblijvend kennismaken. Doe dit, je kunt dan een rationele keuze maken maar volg ook je onderbuikgevoel, die heeft je als ondernemer immers al vaak geholpen. Deze intuïtie is er niet voor niets. Ik gun je een passende keuze.